Product toegevoegd aan winkelmand
Nieuwsoverzicht
Terug naar nieuwsoverzicht
Nieuwsoverzicht

ToeZine: Hoe houdt het Commissariaat voor de Media grip op de media?

Er zijn steeds meer kanalen waar we informatie, ontspanning en nieuws halen. Heeft het Commissariaat voor de Media (CvdM) als toezichthouder hier wel grip op? Ja, stelt voorzitter Madeleine de Cock Buning in ToeZine: “Wij zijn gewend om vooruit te denken en bewegen mee met de snelle veranderingen in het medialandschap.”



Door invloed uit te oefenen op het maatschappelijk debat, houdt het CvdM op een slimme manier toch toezicht op nieuwe spelers in het medialandschap. De Cock Buning: “YouTube is daar een mooi voorbeeld van. Uit ons eigen onderzoek bleek dat influencers vaak gebruikmaken van sluikreclame. Bijvoorbeeld door niet duidelijk te maken dat ze worden betaald om een product in hun video’s te gebruiken. Daarover kwam ik praten bij Nieuwsuur en daarmee hebben we de maatschappelijke discussie aangezwengeld. Het leidde ertoe dat YouTubers contact opnamen: ze waren het met ons eens en wilden het zelf ook beter doen. Want hun eigen authenticiteit en succes hangen af van hun geloofwaardigheid, en die stond op het spel.” Sindsdien heeft het CvdM meermalen met de grootste YouTubers om tafel gezeten, met als resultaat de ‘Social Code: YouTube’. Een gedragscode waar steeds meer influencers zich bij aansluiten.