Product toegevoegd aan winkelmand
Nieuwsoverzicht
Terug naar nieuwsoverzicht
Nieuwsoverzicht

Kleine stappen zijn de sleutel tot gedragsverandering

Heb je een vraag?
Neem contact op met

Miriam Adriaanse
06 52 593 456

“Als beleidsmakers willen we dat mensen gelijk alles doen, dus grote stappen zetten, terwijl het veel makkelijker is als je ze kleine stappen laat nemen. Mensen zijn namelijk geneigd om na het eerste stapje ook de volgende te nemen en zo kom je uiteindelijk tot de gewenste grote gedragsverandering.” Dit stelt CCV-adviseur en trainer Miriam Adriaanse tijdens de Training gedragsverandering voor handhaving en toezicht.

Daarnaast is volgens Adriaanse het gedrag van de massa belangrijk. “We denken dat we mensen niet over één kam kunnen scheren. Zelf zijn we ervan overtuigd dat we het gedrag van de massa niet volgen en toch doen we het in de praktijk. Dit komt omdat 95% van ons gedrag onbewust tot stand komt.”

Experiment

Als voorbeeld laat ze een filmpje van het Asch-experiment uit de jaren '60 zien. Een persoon die de lift in stapt wordt geconfronteerd met een groep mensen die ook in de lift staat, maar dan met de rug naar de liftdeuren. De proefpersoon gaat ook dezelfde kant op staan.

Deelnemers aan de training Training gedragsverandering voor handhaving en toezicht zetten 5 stappen in 4 dagen. Nadat deelnemers inzichten hebben verkregen in het brein en het menselijk gedrag, zetten ze stap 1 en gaan ze doelgroep en doelgedrag bepalen. Stap 2 bestaat onder meer uit het verkennen van de doelgroep. Dit kan door bijvoorbeeld het segmenteren van de markt. “De NS maakt hier ook gebruik van door reizigers in bepaalde categorieën in te delen. Zo kan het personeel dat te maken krijgt met iemand uit een bepaalde categorie de reactie hierop afstemmen”, legt Adriaanse uit.

"95% van ons gedrag komt onbewust tot stand"

Het gedrag van de doelgroep analyseer je met behulp van het InterventieKompas. Dit instrument helpt je te ontdekken aan welke knoppen je moet draaien om het gedrag van je doelgroep in de gewenste richting te krijgen. Eén uitkomst van deze analyse wil Adriaanse wel alvast geven: hoe gemakkelijker je het kunt maken om het gewenste gedrag te vertonen, des te groter is je kans op succes. Omdat dit niet altijd mogelijk is, leer je in stap 3 hoe je tot andere effectieve (gedrags)interventies komt.

Stap 4 bestaat uit het uitwerken van de interventies in een actieplan en tot slot is stap 5 niet onbelangrijk: het meten van het effect van de interventie en aan de hand hiervan bepalen of de goede weg is ingeslagen.

Presentatie 

Deelnemer training Marijke Driessen is inspecteur bij Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) op gebied van legionella en drinkwater. “Ik koos voor deze training voor een frisse blik op toezicht en handhaving”, vertelt ze na het behalen van haar certificaat. Aan het eind van de training presenteerde ze samen met twee andere cursisten een praktijkcase met daarin toegepast wat ze hebben geleerd. “We willen een bestuurder en uitvoerder van een zorginstelling zover krijgen dat er geen normoverschrijding van legionella in het water meer plaatsvindt.”

Dit vereist volgens het drietal een flink pakket aan maatregelen en eentje legden ze tijdens de presentatie uit: “We hebben gezocht naar iets wat weinig inspanning kost en een groot effect heeft. Dat is het spoelen van de waterbuizen, want legionella groeit in stilstaand water.”

Driessen vervolgt: “Woensdag spoeldag moet een automatisme worden. We hangen een campagnekaart op en plakken stickers op kranen.” De cursist laat weten dat ze de case daadwerkelijk in de praktijk wil toepassen. “Als dat lukt, dienen we dit project in voor de innovatieprijs Handhaving en Toezicht 2018”, zegt ze enthousiast. 

De volgende Training gedragsverandering voor handhaving en toezicht start in september.