Product toegevoegd aan winkelmand
Nieuwsoverzicht
Terug naar nieuwsoverzicht
Nieuwsoverzicht

Het CCV helpt kleine gemeenten bij verbeteren informatiepositie

Werk je bij een gemeente met minder dan 100.000 inwoners? En wil je betere sturingsinformatie, of heb je behoefte aan beleid op een (relatief) nieuw fenomeen in je gemeente? Als je niet alleen vragen hebt, maar ook actief wilt bijdragen aan antwoorden en oplossingen, meld je dan aan voor een brainstormsessie van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV).


Het CCV zoekt hiervoor ambtenaren Openbare Orde en Veiligheid (OOV) van gemeenten met minder dan 100.000 inwoners. Zij moeten wel een beeld hebben waar ze met hun organisatie en inhoudelijke veiligheidsdossiers naar toe wil willen, maar zijn nog wel zoekende zijn hoe dit beter, efficiƫnter of anders kan. De insteek van de sessie is om te brainstormen en ervaringen uit te wisselen hoe interne kunnen worden processen verbeterd en hoe het CCV of experts je hierbij kunnen helpen.

Hoe maak je het hennepregister ook voor minder grote gemeenten beter werkbaar?

Afhankelijk van het aantal aanmeldingen en het type werkproces dat je inbrengt, kijkt het CCV of ze partijen met gelijke interesse in een sessie kan indelen. Je vraag zou  bijvoorbeeld kunnen gaan over hoe bepaalde werkwijzen zo kunnen worden ingericht dat het hennepregister ook voor minder grote gemeenten beter werkbaar of toegankelijk is. Tijdens de bijeenkomst bespreken we of de deelnemers vaker bijeen willen komen en met welke type deskundigheid zij geholpen zijn.

Het CCV regelt de bijeenkomst en is bereid een groep die langer met elkaar wil samenwerken te begeleiden en te koppelen aan de juiste expertise. Het doel is om te komen tot vernieuwingen en aanpassingen waar je dagelijks profijt van hebt en leidt tot een betere informatiepositie binnen de gemeente.

Meld je aan!

Laat Lilian Tieman, adviseur integrale veiligheid weten dat je actief wilt meedenken en -doen. Dan neemt zij contact met je op over de onderwerpen die je per mail ingebracht hebt, lilian.tieman(at)hetccv.nl.

Een aantal obstakels die een optimale uitwisseling van informatie belemmeren:
  • Informatie die relevant kan zijn voor de taken van de beleidsmedewerker OOV in het kader van sociale veiligheid is in veel gevallen versnipperd aanwezig binnen de organisatie (of buiten de gemeentelijke organisatie). Het lukt niet altijd om deze structureel boven water te krijgen.
  • Ook kunnen juridische belemmeringen die voortvloeien uit de wet- en regelgeving (AVG) een vloeiende informatieoverdracht verstoren.
  • Tevens is het handmatig ophalen en bewerken van informatie ook een tijdsintensief en inefficiĆ«nt proces en bezitten (kleine) gemeenten niet altijd de middelen om informatie (of big data) op snelle wijze te veredelen en te benutten.
  • Het vinden van de juiste indicatoren en signalen om te weten welke problematiek (zoals ondermijning) er speelt en in welke mate is voor kleine gemeenten over het algemeen lastig en vereist meestal een bijzondere expertise.