Product toegevoegd aan winkelmand
 
Terug naar nieuwsoverzicht

Digitale vragenlijst helpt OOV-er

Om als professionals van de afdeling Openbare Orde en Veiligheid (OOV) goed je werk te doen, zijn een zichtbare positionering, juiste type professionals en formatie van de afdeling van groot belang.

Het CCV heeft daarom de korte digitale vragenlijst geactualiseerd, waar een advies uitrolt.

Goede informatievoorziening

De OOV-er van nu kan niet goed functioneren zonder een goede informatievoorziening, korte lijnen met andere interne afdelingen, zichtbaarheid in de eigen organisatie en in regionale samenwerkingsverbanden.

Het CCV heeft een instrument ontwikkeld om intern het gesprek aan te gaan of de huidige positionering en invulling van de afdeling OOV nog steeds voldoet. Dit instrument ‘OOV op Orde’ is geactualiseerd met input van onder meer een klankbordgroep van 8 gemeenten en een drietal interviews met gemeentesecretarissen.

5 randvoorwaarden

Het instrument gaat uit van 5 randvoorwaarden. Deze zijn de basis van het automatisch gegenereerde rapport. Invullen doe je anoniem. De randvoorwaarden zijn:

  • Formatie
  • Functietypen en niveaus
  • Profiel kernfunctionaris/teamleider
  • Beleid, planning en control
  • Positionering en profiel team Veiligheid.

Meerdere ervaringen

Enkele gemeenten zijn al met de nieuwe tool aan de slag gegaan. Soms is er een concrete aanleiding, zoals de samenvoeging van gemeenten en daardoor het ontstaan van een nieuwe afdeling OOV.

De reden kan ook zijn dat de afdeling het gevoel heeft dat zij beter kan presteren dan het nu doet. Hoe dan ook, het instrument helpt je om het goede gesprek aan te gaan.

Nieuwsgierig geworden

Neem dan snel een kijkje in het dossier Organisatie OOV op orde.

© Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid