Digitaal opkopersregister en Digitaal opkopersloket worden verplicht
Het Digitaal opkopersregister (DOR) wordt verplicht voor alle opkopers en handelaren. De ministerraad heeft ingestemd met een wetsvoorstel dat deze landelijke verplichting regelt. Ook komt er een landelijke verplichting om gebruik te maken van het Digitaal opkopersloket (DOL).
Inbraken, overvallen en straatroven hebben een flinke impact op slachtoffers. Ook andere vermogensdelicten zorgen voor veel schade bij slachtoffers. Door het kopen, bezitten of verkopen van die gestolen goederen moeilijker te maken (heling), wordt het volgens de overheid minder aantrekkelijk voor criminelen om deze misdrijven te plegen. Daarom wordt de verplichting ingesteld.
Inkopers verplicht invullen DOR
Opkopers en handelaren in tweedehands spullen moeten straks de gebruikte en ongeregelde goederen en de personen die deze goederen aanbieden, verplicht invullen in het DOR. Nu verschilt de vorm van het verplichte inkoopregister per gemeente. Soms gaat het nog per papieren register. Door goede, digitale registers wordt het makkelijker voor de politie om criminelen op te sporen en gestolen goederen terug te geven aan de slachtoffers.
Zodra een gestolen product wordt opgekocht en ingeschreven in het DOR, ontstaat een match met Stop Heling. Dit is een database met aangiftes van gestolen goederen. De politie ontvangt hiervan automatisch een melding. Die match kan natuurlijk niet automatisch tot stand komen met papieren registers. Via de website en app van Stop Heling kan iedereen ook vooraf controleren of bijvoorbeeld via internet aangeboden tweedehands spullen als gestolen geregistreerd staan.
Digitaal loket gemeenten
Er komt ook een landelijke verplichting om gebruik te maken van het Digitaal opkopersloket (DOL). Opkopers en handelaren moeten zich melden bij de gemeente waar zij hun bedrijf of beroep uitoefenen. In 40% van de gemeenten moet dat nu op voorschrift van de gemeente bij dit digitale loket, in andere gemeenten moet dat bij een fysiek loket.
Het DOL gaat straks voor elke gemeente gelden. Dat moet volgens de overheid voorkomen dat helers uitwijken naar gemeenten waar het DOR en het DOL niet verplicht zijn.
DOL aangeboden door het CCV
Het Digitaal Opkopers Loket wordt landelijk aangeboden door het Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV). Gemeenten die gebruik willen gaan maken van het DOL, kunnen een e-mail sturen naar het dol@hetccv.nl. Meer informatie over DOL en DOR staat in het webdossier Heling van het CCV.