Product toegevoegd aan winkelmand
 
Terug naar nieuwsoverzicht

Alerte vrouw (83) voorkomt dat ze slachtoffer wordt van phishing

Een 83-jarige vrouw uit Borne heeft door haar eigen alertheid voorkomen dat zij slachtoffer werd van een veelvoorkomende babbeltruc waarbij oplichters zich voordoen als medewerker van een bank. Na het lezen van meerdere berichten in de media over deze vorm van criminaliteit ging er bij het beoogde slachtoffer een lampje branden na een bericht van haar bank.

Bericht van bank

De kreeg onlangs een berichtje op haar telefoon dat afkomstig was van de bank. Daarin stond dat haar bankpas was verouderd en ook werd een link meegestuurd waarmee ze een nieuwe pas kon aanvragen. Toen mevrouw op de link klikte begon er iets te dagen. Doordat er de afgelopen maanden meermalen via diverse media wordt gewaarschuwd voor oplichters die zich voordoen als bankmedewerkers, besloot ze niet verder in te loggen op de site maar naar de bank te gaan.

Een jongen achter een computer met een bankpas in zijn hand.

Na contact met de bank bleek dat haar eigen bankpas buiten werking was en dat er een nieuwe pas was aangevraagd – echter was dit niet gebeurd door de 83-jarige zelf. De nieuw aangevraagde pas zou vermoedelijk 20 maart met de post worden bezorgd en werd direct geblokkeerd.

Criminelen onderscheppen bankpas

Dat criminelen de bankpas hadden aangevraagd en van plan waren deze te onderscheppen, bleek zondagochtend 21 maart. De brievenbus van mevrouw was afgeplakt en er hing een briefje op met het verzoek aan de postbode om de post onder de deurmat te leggen. Mogelijk is de nieuwe bankpas inderdaad onder de deurmat gelegd en daar weggehaald door oplichters, want het slachtoffer heeft de bankpas niet ontvangen. Doordat hij al geblokkeerd was, konden de criminelen geen misbruik maken van de rekening van de vrouw.

De politie is erg blij met het alerte handelen van de 83-jarige. “Deze vorm van oplichting is zo geraffineerd, het lijkt zo echt, dat veel mensen er in trappen. We waarschuwen veel maar desondanks worden nog veel mensen slachtoffers van deze criminelen. Gelukkig deze mevrouw niet, heel knap hoe zij gehandeld heeft”, zegt de agent die de zaak behandelt.

Wat is phishing?

Phishing is een vorm van digitale oplichting. Phishing gebeurt via e-mail, WhatsApp en sms. Slachtoffers krijgen een link naar een website die identiek is aan de website van hun eigen bank. Zodra ze daarop inloggen kunnen criminelen al hun gegevens inzien, waaronder ook de pincode.

Als gemeente speel je een belangrijke rol in het voorkomen van phishing bij inwoners in het algemeen en specifiek bij senioren en jongeren. Bekijk hoe je de inwoners in jouw gemeente het beste kunt bereiken en weerbaar kunt maken op cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit in het dossier Cybercrime van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid.

© Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid