Product toegevoegd aan winkelmand
 
Terug naar nieuwsoverzicht

Aantal aangiften e-bikediefstal in 2020 met 37 procent gestegen

Het aantal aangiften van diefstallen van e-bikes is in 2020 met 37% gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Het aantal aangiften van diefstal van bakfietsen steeg met 24%. Dat meldt de Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (S.A.F.E.) op het Centrum Fietsdiefstal.

Aantrekkelijk voor professioneel dievengilde

In totaal is er in Nederland vorig jaar 18.032* keer aangifte gedaan van e-bikediefstal. Jeroen Snijders Blok, voorzitter van S.A.F.E., maakt zich zorgen over de stijgende trend. “De oorzaak is enerzijds dat de verkoop van dure modellen als e-bikes, sportfietsen en bakfietsen blijft stijgen. Anderzijds zien we dat de aantrekkingskracht daarmee ook snel groeit voor een georganiseerd dievengilde, dat professionele en gewelddadige methodes niet schuwt. Busjes vol e-bikes verdwijnen naar Oost-Europa.” Ook de aangiften van e-bikediefstallen uit garages, boxen en schuurtjes nemen snel toe, van 280 in het eerste kwartaal van 2020 tot 384 in het vierde kwartaal van 2020.

Dip

Opvallend aan de aangiftecijfers is dat ze in het tweede kwartaal van 2020 een ‘dip’ vertonen. Dat valt volgens Snijders Blok te verklaren als het Covid-effect. “Maar na de versoepeling van de maatregelen worden de e-bikedieven in het derde kwartaal direct weer actief, wat resulteert in een stijging in aangiften van 53% ten opzichte van dezelfde periode in 2019.” Verder is het opmerkelijk dat de stijging in e-bikediefstal erg afwijkt van de algemene trend in diefstallen en inbraken. Die nemen al jaren af, zoals ook de onlangs gepubliceerde cijfers van autodiefstallen laten zien.

Aangiftebereidheid

Het aantal aangiften van gestolen bakfietsen is met een kwart gestegen (van 809 in 2019 naar 1.000 in 2020), terwijl het aantal aangiften van gewone fietsendiefstal aanzienlijk is gedaald: van zo’n 54.000 naar 44.000 (-18,5%). “Eerlijk gezegd is die daling al veel langer aan de gang. De bereidheid om aangifte te doen van diefstal van een gewone fiets neemt al jaren af”, verklaart Snijders Blok.

Topje van de ijsberg

De aangiftecijfers vormen het topje van de ijsberg. Het werkelijke aantal fietsdiefstallen is zeker 7 keer hoger. Uit het onderzoek Fietsdiefstal in Nederland, dat Bureau Beke in het najaar van 2020 publiceerde, blijkt dat nog slechts 14% van de slachtoffers aangifte doet. Dat percentage bestaat bovendien grotendeels uit aangiften van e-bikediefstal, omdat e-bikes vaker zijn verzekerd en de verzekeraar meestal een aangifte eist.

Preventie loont

Bureau Beke berekende in hetzelfde onderzoek dat de jaarlijkse financiële schade van fietsdiefstal inmiddels is opgelopen tot €600 miljoen. Naast een pakket aan maatregelen voor de bestrijding van (georganiseerde) fietsdiefstal, pleit S.A.F.E. voor een betere preventie. “E-bikers kunnen zelf al veel doen”, zegt Snijders Blok. “Bijvoorbeeld 2 sloten gebruiken die ART-goedgekeurd zijn, en je fiets daarmee ergens aan vast te zetten. Stal de fiets liefst achter slot en grendel, ook thuis. Zeker als je in een binnenstad woont. Uit cijfers blijkt bovendien dat van de fietsen die zijn uitgerust me een track & trace-systeem, 80% wordt teruggevonden. S.A.F.E. doet een dringende oproep aan private en publieke organisaties én aan fietsers zelf om samen deze criminaliteit te dwarsbomen. Gebeurt dit niet, dan zien we de diefstalcijfers van e-bikes alleen maar verder oplopen.”

* Het betreft 16.154 aangiften van ‘gewone’ e-bikediefstal en 1878 aangiften van diefstallen van e-bikes uit panden. De laatste categorie is in 2020 voor het eerst verstrekt, waardoor die niet is meegenomen in de vergelijking met 2019. De vergelijking heeft betrekking op 16.154 aangiften in 2020 t.o.v. 11.828 aangiften in 2019.

Meer informatie over hoe je fietsdiefstal kunt voorkomen, vind je op de website van het Centrum Fietsdiefstal. Het Centrum Fietsdiefstal informeert, activeert en ondersteunt (lokale) partijen die fietsdiefstal willen aanpakken. Het centrum is begin 2008 opgericht door verschillende samenwerkende partijen en ondergebracht bij Stichting Aanpak Fiets- en E-Bikediefstal (S.A.F.E.) en het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV). 

© Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid