Product toegevoegd aan winkelmand
 
Terug naar nieuwsoverzicht

15 procent van de Nederlanders maakte in 2020 een poging tot WhatsApp-fraude mee

Onderzoekers van het Centre of Expertise Cybersecurity van De Haagse Hogeschool hebben voor het eerst in Nederland een grootschalig onderzoek uitgevoerd naar WhatsApp-fraude (ook wel: vriend-in-nood-fraude of hulpvraagfraude). En wat blijkt? Maar liefst 15% van de Nederlanders maakte in 2020 een poging tot WhatsApp-fraude mee. 5% van de mensen die werden benaderd, maakte ook daadwerkelijk geld over. 

Smartphone met een slotje erop om cybercrime te voorkomen.

Meer dan de helft van de slachtoffers betaalde minder dan €750 aan de oplichters, ongeveer een kwart betaalde bedragen tussen de €750 en €2.500 en 1 op de 5 betaalde meer dan €2500.

Psychische gevolgen

Opvallend genoeg rapporteren slachtoffers van WhatsApp-fraude dat de psychische gevolgen ernstiger zijn dan de financiële gevolgen. "Dat heeft nogal wat implicaties." zegt Rutger Leukfeldt, co-auteur van het onderzoek en Lector aan De Haagse Hogeschool. "Onderzoek naar slachtofferschap leert ons dat slachtoffers vooral gehoord willen worden. Banken, politie, de fraudehelpdesk maar ook WhatsApp moet deze fraudevorm serieus nemen."

Wat is WhatsApp-fraude?

Criminelen benaderen slachtoffers via WhatsApp en proberen ze te overtuigen dat zij een familielid of bekende zijn met een nieuw telefoonnummer. Vervolgens vragen ze om geld. Tot nu toe waren er geen cijfers die een volledig beeld gaven van de impact van deze fraudevorm in Nederland. De onderzoekers van de Haagse Hogeschool hielden een representatieve studie onder maar liefst 20.000 Nederlanders.

Meer weten over deze vorm van oplichting? Het CCV-dossier 'Senioren en Veiligheid' besteedt aandacht aan verschillende vormen van oplichting, waaronder oplichtingsfraude via WhatsApp. Ook in het dossier Fraude vind je meer informatie over hulpvraagfraude.

© Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid